Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ressourceforløbsydelse ved flytning

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ressourceforløbsydelse ved flytning

Indlægaf Yemaya » tirs jan 02, 2018 6:18 pm

Hej... Jeg håber på et brugbart råd da jeg muligvis er kommet i en klemme.
Situationen er at jeg den 20. november 2017 efter et 3 årrigt ressourceforløb blev tilkendt yderlig et år. Vi flyttede den 01.12 til anden kommune. Fra den gamle kommune fik jeg besked om at jeg ikke skulle foretages mig noget overfor den nye kommune da det hele ville ske automatik og at ressourceydelsen blot fortsatte PR automatik. Det viser sig at der ikke kom nogen udbetaling for december og jeg tager derfor kontakt til jobcentret i den nye kommune pr d.d. . Hun siger at jeg skulle have tilmeldt mig på jobcentret ved flytningen og at det nu er op til ydelses kontoret at afgøre om jeg kan få udbetaling for december måned. Mit spørgsmål er hvad loven siger i den forbindelse.Kan den nye kommune nægte at udbetale for december fordi jeg ikke blev vejledt korrekt?
Håber på hurtigt svar. På forhånd tak.
Yemaya

Re: Ressourceforløbsydelse ved flytning

Indlægaf Louise Schelde » tirs jan 02, 2018 8:29 pm

Kære Yemaya,

Først og fremmest rigtig godt nytår.

Når du modtager ressourceforløbsydelse bevarer du retten til ydelsen ved flytning til anden kommune jf lov om aktiv socialpolitik § 68, stk. 8. Det betyder, at din fraflytningskommune og nye bopælskommune i samarbejde med dig skal sikre overdragelse af sagdokumenter og overgang af ydelse. Også når du kontakter kommunen.

Du kan anmode kommunen om en skriftlig afgørelse med henvisning til nedenstående bestemmelse.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 68. Personer, der er visiteret til et ressourceforløb efter kapitel 12 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 2-5. Personen har ret til ressourceforløbsydelse uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold.
Stk. 2. Ressourceforløbsydelsen udgør et månedligt beløb svarende til

1) kontanthjælp efter § 25, stk. 2, nr. 1, for personer, der har forsørgelsespligt over for et barn,
2) kontanthjælp efter § 25, stk. 2, nr. 2, for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for et barn,
3) uddannelses- eller kontanthjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9, og § 24, stk. 3, nr. 6, eller § 25, stk. 3, nr. 9, for personer under 25 år, der bor hos en forælder eller begge forældre, og som ikke har forsørgelsespligt overfor et barn, eller
4) uddannelses- eller kontanthjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9, og § 24, stk. 3, nr. 6, eller § 25, stk. 3, nr. 9, samt et månedligt tillæg, der beregnes efter § 23, stk. 3, eller § 25, stk. 4, for personer under 25 år, der bor hos en forælder eller begge forældre og har en dokumenteret bidragspligt over for et barn.

Stk. 3. Hjælp efter stk. 2, nr. 1, er betinget af, at børnene opholder sig her i landet. Dette gælder dog ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen, eller for personer, der er omfattet af bilaterale overenskomster.
Stk. 4. For personer, der forud for visitationen til et ressourceforløb modtog sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, udgør ydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse. Ydelsen efter 1. pkt. ophører dog på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge efter kapitel 8 i lov om sygedagpenge. Er personen inden visitationen til et ressourceforløb omfattet af en forlængelsesregel efter kapitel 9 i lov om sygedagpenge, ophører ydelsen efter 1. pkt. på det tidspunkt, hvor personen ikke længere ville være berettiget til sygedagpenge efter den pågældende forlængelsesregel. Ydelsen efter 1. pkt. kan ikke udgøre et beløb, der er mindre end hjælpen efter stk. 2. Personer, hvis ydelse efter 2. og 3. pkt. er ophørt, modtager en ydelse efter stk. 2.
Stk. 5. For personer, der forud for deltagelsen i et ressourceforløb modtog ledighedsydelse efter denne lov, udgør ydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse. Ydelsen kan ikke udgøre et beløb, der er mindre end hjælpen efter stk. 2.
Stk. 6. Førtidspensionister, der visiteres til et ressourceforløb, modtager førtidspension under ressourceforløbet.
Stk. 7. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, bevarer retten til ydelsen ved sygdom eller barsel.
Stk. 8. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, jf. stk. 1, bevarer retten til ydelsen ved flytning til en anden kommune.
Louise Schelde

Re: Ressourceforløbsydelse ved flytning

Indlægaf Yemaya » tirs jan 02, 2018 9:01 pm

Hej.. tak for hurtigt svar og godt nytår i lige måde :)

Dvs hvordan skal jeg så imorgen få dem til at udbetale mig for december så vi kan få til mad m.m. jeg har så lige fundet ud af at rehab.teamet faktisk ikke må sætte mig i endnu et ress. forløb jvf loven. Jeg er over 40 g har været i et treårigt forløb men klagemulighederne var 4 uger. Vidste jo ikke der var noget at klage over griner.. hold nu op man skal være rask i sygesystemet...
Yemaya

Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse