Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ressourceforløbsydelse og kvalificeret svagelighedspension

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ressourceforløbsydelse og kvalificeret svagelighedspension

Indlægaf SBS » tirs dec 19, 2017 6:04 pm

Hej

Må min kommune modregne Statens kvalificerede svagelighedspension i ressourceforløbsydelsen ?
(de modregnede ikke under udbetaling af sygedagpenge)

Meget gerne med henvisning til lovtekster og §.

Mvh.
S og T
SBS

Re: Ressourceforløbsydelse og kvalificeret svagelighedspensi

Indlægaf Louise Schelde » tirs jan 02, 2018 9:28 pm

Kære S og T,

Først og fremmest rigtig godt nytår.

Vedrørende udebetaling af ressourceforløbsydelse henvises til kapitel 6a i lov om aktiv socialpolitik. Modregning i ressourceforløbsydelse sker efter samme principper som for kontanthjælp, hvorfor der også i kapitel 6a henvises til lov om aktiv socialpolitik paragraf 33 for fritagelse for modregning.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Indlægaf SBS » ons jan 03, 2018 4:30 pm

Hej Louise

Tak for dit svar.
Jeg forstår dog ikke helt svaret.
Er det et JA eller et NEJ til at kommunen må modregne en kvalificeret svagelighedspension i ressourceforløbsydelsen ?
Den kvalificerede svagelighedspension er tilkendt pga. PTSD og fibromyalgi.

Jeg kan ikke finde det præcise svar, når jeg kigger i kapitel 6a i lov om aktiv socialpolitik.
Men jeg kigger på :

§33, 10) stk. 2.
De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 4 og 5, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen.

§14, stk. 4)
Stk. 4. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar,
3) lov om arbejdsskadesikring eller
4) lov om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal skrive i min klage over kommunens afgørelse.
Please help :o)

Mvh.
S og T
SBS

Indlægaf SBS » ons jan 03, 2018 5:40 pm

Lige lidt mere :

Kommunen skriver i deres afslag på ressourceforløbsydelsen :

Udbetalingen fra Moderniseringsstyrelsen skal fratrækkes ressourceforløbsydelsen
i henhold til § 69j, stk. 5 efter samme principper som kontanthjælp i henhold til §
69j stk. 12 i Lov om aktiv socialpolitik. Der er lagt vægt på at, indtægten ikke er
omfattet af undtagelsesbestemmelserne i Aktivlovens § 33.
SBS

Indlægaf Louise Schelde » ons jan 03, 2018 7:37 pm

Kære S og T,

Ud fra det du skriver her, kan jeg se, at det ikke er ressourceforløbsydelse i et ressourceforløb der er tale om, men derimod ressourceforløbsydelse i et jobafklaringsforløb. Derfor er det kap 6b og ikke 6a, der gør sig gældende i dette tilfælde.

Som anført gælder samme modregningsregler som ved kontanthjælp. Svagelighedspension betegnes som en surrogatsindtægt og modregnes i ressourceforløbsydelsen - ligesom i kontanthjælpen. Vær dog opmærksom på at ydelser for en periode inden og efter jobafklaringsforløbet ikke modregnes.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse