Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ressourceforløb og selvstændigt bierhverv ?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ressourceforløb og selvstændigt bierhverv ?

Indlægaf Wombat » søn aug 09, 2015 3:39 pm

Er det muligt at have et selvstændigt bierhverv under et ressourceforløb ?

Hvis ja, hvordan ville indtægter fra dette (enkeltmandsvirksomhed) blive modregnet i ydelsen ?
Wombat

Re: Ressourceforløb og selvstændigt bierhverv ?

Indlægaf Louise Schelde » søn aug 23, 2015 8:51 am

Kære Wombat,

Der er 2 aspekter i dit spørgsmål.

1: Kan du have et selvstændigt cvr. nummer - selvstændig virksomhed sideløbende med, at du deltager i et ressourceforløb. Hvis det er en del af din plan i samarbejde med kommunen, er der ikke noget der taler imod. Herunder kan det bemærkes, at det til vejledingen om lov om aktiv socialpolitik fremgår, at kontanthjælpsmodtagere kan være registreret med et cvr nummer, hvis det er en del af planen for at komme tilbage til arbejde eller at blive tilknyttet arbejdsmarkedet på helt eller delvise vilkår. Det samme princip må umiddelbart gøre sig gældende for personer, der deltager i et ressourceforløb.

2: Indtægter, der modtages sideløbende med udbetaling af ressourceforløbsydelse modregnes i henhold til lov om aktiv socialpolitik § 68a.

Jeg indsætter bestemmelsen nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.
Stk. 3. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter § 68 bort fra 14,99 kr. (2012-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned.
Stk. 4. Fradrag for feriegodtgørelse m.v. sker efter reglerne i § 32. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse.
Louise Schelde

Indlægaf Wombat » tors aug 27, 2015 10:03 pm

Mange tak for svar!

Bruges stk. 2 på en selvstændig indtægt/overskud ? Altså kan den sidestilles med lønindtægt ?
Wombat

Indlægaf Louise Schelde » ons sep 02, 2015 3:04 pm

Kære Wombat,

Alle indtægter vil skulle modregnes efter stk. 2, ja. Såfremt din bopælskommune har godkendt en plan om opstart af selvstændig virksomhed, som en del af ressourceforløbet, vil indtægterne og modregning skulle aftales konkret med kommunen. Alt afhængig af fakturering, bilag og betalinger fra kunder. Det kan anbefales, at der foreligger en konkret og skriftlig aftale omkring modregningen imellem dig, jobcentret og ydelsescentret.

De bedste hilsner

Louise Schelde

Indlægaf Bocallesen » tors aug 31, 2017 4:30 am

Hej min kone står lidt i samme situation. Og vil gerne starte et firma op. Gælder de samme regler stadigvæk eller er de blevet ændret siden dette opslag er blevet lavet? Jeg har prøvet at læse op på det. Men jeg kan ikke finde rundt i det.

M. V. H Bo callesen
Bocallesen

Indlægaf Louise Schelde » lør sep 09, 2017 7:46 pm

Kære Bo,

Lov om aktiv socialpolitik § 68a, stk. 2 er fortsat gældende. Også i de situationer, hvor kommunen godkender en plan om indtægt ved selvstændigt erhverv, som en del af ressourceforløbet.

De bedste hilsner

Louise Schelde

Indlægaf Bocallesen » tirs sep 12, 2017 5:00 pm

Mange tak for svar.
Jeg har spurgt min kones mentor om det var muligt, men hun mener at det ikke er set før. Og at man ikke må have et cvr nummer når man er på ressourceforløb. Hun har snakket med flere fra kommunen som mener det samme. Kan du evt. Råde os hvad vi kan gøre eller om du kender nogen man kan kontakte angående. Vores situation?:) hos os råder kommunen til at starte firmaet i mit navn. Så hun kan komme i virksomheds praktik ved mig. Men min kone vil meget starte det i eget navn, også for at vise for sig selv at hun kan klare sig selv uden at være afhængig af kommunen. Det skal lige siges at hun er ikke fysisk skadet men har ptsd og social angst.
Bocallesen

Indlægaf Louise Schelde » tirs sep 12, 2017 7:55 pm

Kære Bo Callesen,

Såfremt kommunen er af den overbevisning, at det ikke kan lade sig gøre har din kone ret til en skriftlig afgørelse. En skriftlig afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen.

Det fremgår af vejledning til lov om aktiv socialpolitik, at supplerende kontanthjælp også kan udbetales for selvstændige. Dette emne har Ankestyrelsen ligeledes taget stilling til i flere principafgørelser, bl.a. nummer 37-17. Rådighedsprincipperne for kontanthjælpsmodtagere og personer der modtager ressourceforløb er i flere sammenhænge enslydende.

For personer der deltager i ressourceforløb gælder ligeledes at indtægter modregnes - dog kun egne og ikke ægtefælles. I modsætning til reglerne om kontanthjælp er ressourceforløb ydermere uafhængig af formue.

Jeg er ikke bekendt med regler der modarbejder ovenstående muligheder - heller ikke under et ressourceforløb. Som anført ovenfor vil et afslag skulle meddeles skriftligt, hvorefter den kan prøves ved Ankestyrelsen.

De bedste hilsner

Louise Schelde

Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse