Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Sygedagpenge, kapitel 6,§21

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Sygedagpenge, kapitel 6,§21

Indlægaf piaso9999 » fre sep 08, 2017 4:27 pm

Hej, jeg er i et sygedagpenge forløb, og er netop, ret pludseligt, nu blevet kaldt ind ind til en opfølgende samtale. Jeg føler mig usikker på, om det er en optakt til, at jeg nu skal miste mine sdp, da der snart skal revurderes, om hvorvidt der kan findes en forlængelsesregel. I den forbindelse vil jeg høre om der er nogen som er klar over hvad lovgrundlaget: Lov om sygedagpende kapitel 6, §21,står for? det er særligt §21 jeg er i tvivl om. Venligst Pia
piaso9999

Re: Sygedagpenge, kapitel 6,§21

Indlægaf Louise Schelde » lør sep 09, 2017 8:29 pm

Kære Pia,

Når du modtager sygedagpenge har kommunen pligt til løbende at følge op på din situation. Dels for at støtte dig i forhold til at kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet fx igennem foranstaltninger og derudover for at vurdere på din uarbejdsdygtighed/sygemelding.

Efter sygedagpengelovens § 24 kan der som hovedregel udbetales sygedagpenge i op til 22 uger. Såfremt der udover de 22 uger skal udbetales sygedagpenge skal kommunen forlænge efter forlængelsesreglerne i § 27 eller som minimum visitere til et jobafklaringsforløb, hvis der fortsat er tale om uarbejdsdygtighed.

Du nævner § 21, som er sanktionsbestemmelsen. Denne bestemmelse benyttes såfremt den sygemeldte ikke medvirker til afklaring af egen sag eller fx forhaler behandling eller raskmelding.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge