Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Min sagsbehandler vil ikke give mig ferie

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Min sagsbehandler vil ikke give mig ferie

Indlægaf Anderz » tors sep 07, 2017 8:17 am

Jeg er på ressource forløb og afslutter min jobtræning pr 1. Nov 2017. Inden jeg bliver raskmeldt tænkte jeg, at jeg ville afholde noget af det ferie jeg har til gode. ( har været i ressource forløb i over 12 mdr og har 4 uger til gode ) Men min sagsbehandler vil ikke give mig ferie og står fast på at jeg skal følge den plan der er lagt. Vil gerne høre om jeg har nogen som helst rettigheder i det spil eller om sagsbehandleren er i sin gode ret til at nægte mig ferie ? Mvh Anders
Anderz

Re: Min sagsbehandler vil ikke give mig ferie

Indlægaf Louise Schelde » lør sep 09, 2017 8:15 pm

Kære Anders,

Ressourceforløbsydelse kan udbetales til personer der deltager i et ressourceforløb og til personer, der deltager i jobafklaringsforløb. Uanset hvilken kategori af ressourceforløb du modtager vil du efter 12 sammenhængende måneder have ret til ferie. Modtager du ressourceforløbsydelse som led i et ressourceforløb, har du ret til ferie efter lov om aktiv socialpolitik § 69, stk. 4. Modtager du ressourceforløbsydelse som led i et jobafklaringsforløb har du ret til ferie efter lov om aktiv socialpolitik § 69k, stk 4. Jeg indsætter bestemmelserne nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 69. Det er en betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter § 68, at personen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at personen aktivt deltager i det individuelt tilrettelagte ressourceforløb.
Stk. 2. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen,
2) afslår et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra en samtale i kommunen, hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering i kommunen eller
4) undlader at give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiver om sygdom i tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen.

Stk. 3. § 13, stk. 7 og 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse.
Stk. 4. En person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13, stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er omfattet af 1. pkt.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om opgørelsen af, hvornår retten til ferie er opnået, herunder hvordan en periode på uddannelses- eller kontanthjælp kan indgå i opgørelsen.

§ 69 k. Det er en betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter § 69 j, at personen deltager aktivt i jobafklaringsforløbet, genoptager sit arbejde delvis, når det er muligt, tager imod rimelige tilbud om arbejde og møder til samtaler, som kommunen indkalder til som led i jobafklaringsforløbet. En person er berettiget til at modtage ressourceforløbsydelse fra første fraværsdag, hvor der ikke er ret til sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, og frem til kommunen har truffet afgørelse om, at den pågældende opfylder betingelserne for et jobafklaringsforløb efter § 24 a i lov om sygedagpenge, uanset at den pågældende ikke har kunnet stå til rådighed efter 1. pkt. i denne periode.
Stk. 2. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 69 j, fortsat opfylder betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen,
2) afslår et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra en samtale i kommunen eller hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering i kommunen eller
4) undlader at give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiveren om sygdom i tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen.

Stk. 3. § 13, stk. 7 og 8, finder anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb.
Stk. 4. En person, der har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder, har ret til op til 5 ugers ferie, hvor personen kan modtage ressourceforløbsydelse. Ferien skal afholdes inden for de 12 følgende måneder. Det er en betingelse, at personen i øvrigt opfylder betingelserne for at modtage ressourceforløbsydelse, mens ferien afholdes. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens ferien holdes. Har personen optjent ret til ferie med feriegodtgørelse, skal denne ferie afholdes først. Den samlede ferie kan højst udgøre 5 uger. § 13, stk. 12, finder tilsvarende anvendelse for personer, der er omfattet af 1. pkt.
Louise Schelde

Indlægaf Anderz » lør sep 09, 2017 9:06 pm

Hmm, lidt indviklet. Jeg har fulgt mit forløb til punkt og prikke, har selv fundet det sted hvor jeg er i praktikforløb med stigende timeantal, har ikke forbrudt mig på noget som helst og har stået til 100 % rådighed. Skal jeg forstå det således at jeg har ret til ferie ? Og hvis ja, hvorfor går min sagsbehandler imod ? Anders
Anderz

Indlægaf Louise Schelde » søn sep 10, 2017 10:02 am

Kære Anders,

Som angivet i besvarelsen har du ret til ferie, hvis du opfylder betingelserne om de 12 måneder.

Såfremt din sagsbehandler har givet dig et afslag på ferie har du krav på en skriftlig afgørelse vedlagt en klagevejledning.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Indlægaf Anderz » søn sep 10, 2017 10:27 am

Mange tak for svar
Anderz

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp