Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Behandlingskrævende barn

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Behandlingskrævende barn

Indlægaf Papaya13 » man sep 04, 2017 7:48 am

Hej
Jeg har et par spørgsmål vedr. en bekendt, som har en datter på næsten 14 år, som er udredt på Risskov for ca 5 år siden. Resultatet blev 4 diagnoser som er behandlingskrævende.
Pigen har været på et behandlingshjem i 3 1/4 år, men blev hjemsendt for ca 1 1/2 år siden pga. at stedet lukkede.

Hun er efterhånden ved at tage pusten fra både mor og lillebror, og familieafdeling i kommunen er meget lidt lydhør overfor problemstillingerne.
Hvad kan man evt. presse kommunen med, for at få dem til at finde et nyt behandlingstilbud til pigen?

Moderen har gennem flere år været på kontanthjælp, men er nu på ressurceforløb - og moderen giver udtryk for at hvis datteren skal bo hjemme, så må hun befris for det pres der er på hende fra jobcentret.
Er der nogen muligheder i den retning?

M.v.h.
Papaya
Papaya13

Re: Behandlingskrævende barn

Indlægaf Louise Schelde » lør sep 09, 2017 7:52 pm

Kære Papaya,

Jeg vil anbefale, at der ansøges skriftligt om hjælp og støtteforanstaltninger og i samme ansøgning anmodes om en skriftlig afgørelse på det ansøgte.

En skriftlig afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Indlægaf Papaya13 » lør sep 09, 2017 10:00 pm

Louise Schelde skrev:Kære Papaya,

Jeg vil anbefale, at der ansøges skriftligt om hjælp og støtteforanstaltninger og i samme ansøgning anmodes om en skriftlig afgørelse på det ansøgte.

En skriftlig afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen.

De bedste hilsner

Tak for svar.

Er der også et svar til mit andet spørgsmål?
Papaya13

Indlægaf Louise Schelde » søn sep 10, 2017 10:06 am

Kære Papaya,

Det vil være klart fordelafgtigt, at kommunens beskæftigelsesforvaltning og socialforvaltning samarbejder i en sag, som den du beskriver her. Der foreligger forskellige kompetenceområder, som skal behandles i hver sin del af forvaltningen.

Vedrørende rådighed i forhold til forsørgelsesgrundlaget foreligger der muligheder jf. principperne fra lov om aktiv socialpolitik § 13. Dette vil skulle koordineres imellem jobcentret/beskæftigelsesforvaltningen og socialforvaltningen, da mulig fritagelsesgrund i dette tilfælde skal findes i socialforvaltningen.

De bedste hilsner

Louise Schelde

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp