Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Aktiverings spørgsmål HASTER

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Aktiverings spørgsmål HASTER

Indlægaf jesper22 » fre sep 07, 2012 4:02 pm

Hej.

Jeg har et par spørgsmål der haster en smule:

Kan det godt passe at man som kontanthjælps modtager skal i aktivering i 36,5 timer, men hvis man selv kan finde noget arbejde, så er det nok at arbejde 14 timer om ugen??

-Og hvis man selv finder noget arbejde med minimum 14 timers arbejde, modtager man så stadig kontanthjælp eller skal man have løn af sin arbejdsplads??

På forhånd tak

mvh. Jesper.
jesper22

Re: Aktiverings spørgsmål HASTER

Indlægaf Louise Schelde » søn sep 09, 2012 9:36 am

Kære Jesper,

Når man modtager kontanthjælp, skal man stå til rådighed i henhold til lov om aktiv socialpolitik § 13. Udgangspunktet er i den forbindelse, at der iværksættes en jobplan med tilbud svarende til fuldtid - som udgangspunkt 30-37 timer ugentligt.

Når du får ordinært arbejde, bliver der ikke gjort op med, det antal timer du tilbydes, men hvorvidt du kan forsørge dig selv. Såfremt du bliver tilbudt job, hvor lønnen ikke overstiger kontanthjælpssatsen, kan der blive tale om supplement efter lov om aktiv socialpolitik § 31, indtil din løn overstiger kontanthjælpssatsen.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Indlægaf jesper22 » søn sep 09, 2012 3:24 pm

Så i tilfælde af at jeg nu bliver tilbudt 14 timer, eller måske kun 20 timer, så vil jeg stadig modtage min kontanthjælp, uden at jeg skal have løn af arbejdspladsen?
Jeg starter op i uddannelse til November, så ska vide om hvis jeg kan finde 14-20 timers arbejde et sted, om jeg så får kontanthjælp uden at jeg skal håbe på løn fra dem, eller om jeg skal til at håbe på jeg kan få løn fra arbejdspladsen??.
jesper22

Indlægaf Louise Schelde » man sep 10, 2012 3:13 pm

Kære Jesper,

Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er du er blevet tilbudt? Hvis du er blevet tilbudt 14 eller 20 timers arbejde - ordinært med løn, så står løn over kontanthjælp. Det vil sige, at du forsørger dig selv, hvis den løn du bliver tilbudt, overstiger din kontanthjælpssats. Hvis du fx bliver tilbudt arbejde med løn, men hvor lønnen ikke overstiger kontanthjælpen, kan du få suppleret din løn med kontanthjælp i henhold til lov om aktiv socialpolitik § 31.

Hvis du ikke kan få løn, men står med et tilbud om samarbejde fra en virksomhed, kan der være mulighed for, at etablere en virksomhedspraktik. Det vil sige, at du sammen med din jobkonsulent/sagsbehandler udarbejder en aftale om virksomhedspraktik ved en virksomhed jf. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 42. Under en sådan praktik, vil du modtage kontanthjælp, og arbejdsgiver har ikke udgifter til løn. Formålet med en praktik er ofte opkvalificering som opstart til ansættelse eller fx uddannelse.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp