Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Hvordan søger man førtidspension ?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Hvordan søger man førtidspension ?

Indlægaf Lykkegarn » tirs jul 17, 2012 9:32 am

Jeg må indrømme, at det med at kunne få oplysninger om hvordan man bærer sig ad i systemet kniber gevaldigt.
Jeg er i den situation nu, at jeg har været sygemeldt siden nov.2010, og har været på sygedp. lige siden. Dog fik jeg pludselig frataget sygedp. i nov. sidste år UDEN at blive oplyst om det, hvilket gjorde at jeg stod uden penge i ca 2 mdr. før fejlen blev rettet. Kommunen påstod at jeg havde fået brev, og jeg sagde at jeg intet havde hørt.
Det endte med at jeg måtte sende en klage over sagsbehandlingen, hvilket medførte, at jeg fik besøg af en mega fornærmet sagsbehandler, der rent ud sagt sagde at jeg ikke kunne være bekendt at klage over hende!!
I marts i år blev jeg så sendt ud i arbejdsprøvning, på trods af at jeg kun kan stå op i maks en halv time af gangen. Sidde ned kniber det også med.
MIn diagnose er MB, og pt har jeg igen betændelsesudbrud i hofte og haleben.
Min gigtlæge fra gigtafd. på sygehuset har sendt hans vurdering derop, hvori han skriver at jeg får 4 forskellige slags gigtpræparater. Endnu en fejl i min journal jeg har svært ved at få rettet. Jeg har oplyst de sidste 2 år, at jeg ikke kan tåle gigtmedicinen, da min mave smerter af det.
Sagsbehandleren siger nu, at jeg er samarbejdsvanskelig, at andre gigtpatienter sagtens kan fungere i en alm. hverdag og passe et job.
JO, kan de sikkert, hvis de kan tåle gigtmedicinen. Men der er ingen der forstår de fejl der er lavet i min journal, og det er som at banke i en dyne.
Jeg klarede arb. prøvningen i 16 dage. 3 timer hver dag, hvor jeg stod på et ben de sidste 2 timer mens jeg tudede af smerte.
Der var godt nok hvilerum man kunne benytte, men vi var ca 25 personer, og der var altid optaget i hvilerummet, hvilket personalet godt var klar over.
Når jeg kom hjem kravlede jeg ind på min sofa, og lå der resten af dagen og tudede, indtil næste morgen jeg skulle afsted.
Selve arb.prøvnings stedet ville bestille en ergoterapeut, der evt kunne hjælpe med at finde en måde, jeg ville kunne holde ud at skulle være der på, men efter 16 dage, var der stadig ikke sket noget, og jeg skrev så en mail, at jeg ikke kunne mere, det var for smertefuldt, og mit liv var så meget ødelagt nu både fysisk og psykisk pga smerter, at jeg opgav at følge arb. prøvningen. Ikke fordi jeg ikke ville samarbejde, men jeg kunne simpelthen ikke pga smerter.
Nu har min sagsbehandler så skrevet til min læge, at hun vil have en generel helbredsattest fra ham, da hun ikke mente at jeg kunne have så ondt, og ikke kan forstå at jeg ikke bare kan få noget smertestillende så jeg kan fungere igen, og få et arbejde.
Da jeg ringede til lægen, for at bestille tid til den undersøgelse, sagde han, at der var ingen tvivl om at jeg havde gigt og at han syntes at jeg skulle søge førtidspension, når jeg havde det som jeg havde.
Men jeg aner ikke hvordan jeg gør?
Er det et skema jeg skal hente på kommunen, eller er det gennem min sagsbehandler, for hvis det er det, kan jeg ligeså godt opgive. Hun er eddike sur over at jeg har klaget over hende, og mener at jeg er samarbejdsvanskelig, og sagtens kan klare et arbejde.
MIn forlængelse af sygedp. udløber her i august, og så står den på kontanthjælp. Men jeg ved også, at jeg ikke vil kunne klare et arbejde mere, da min hverdag består af at ligge ned, sidde lidt op, gå rundt og så forfra igen.
Det er rent ud sagt et smertehelvede, og indtil nu har jeg ikke haft gavn af tramadol og lign.smertestillende ting da min mave ikke kan klare det.
Jeg håber virkelig snart at nogle kan hjælpe mig hvordan jeg skal komme videre med en ansøgning om førtidspension.
Lykkegarn

Re: Hvordan søger man førtidspension ?

Indlægaf Louise Schelde » ons jul 18, 2012 7:28 am

Kære Lykkegarn,

Din sagsbehandler har pligt til at oplyse din sag tilstrækkelig i henhold til retssikkerhedslovens § 10. Derfor er det en rigtig god idé, at hun har anmodet om en generel helbredsattest hos din egen læge. Spørgsmålet er selvfølgelig om det er nok i forhold til, at få din sag tilstrækkelig belyst. Det kan jeg af gode grunde ikke udtale mig om, men det er værd, at vurdere på.

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at din sagsbehandler får opdateret din ressourceprofil med nye oplysninger fra arbejdsprøvningen, lægelige dokumenter og dine udtalelser. Ressourceprofilen skal kaste lys over, hvilke ressourcer contra begrænsninger du har, og hvad din arbejdsevne må vurderes til, ud fra gældende faktaoplysninger.

Der er 2 muligheder vedr. pensionsbehandling. Din bopælskommune/din sagsbehandler kan indstille din sag til pension jf. pensionslovens § 18. Det sker, hvis kommunen mener, at alle muligheder i forhold til arbejdsmarkedet og behandlingsmulighederne i øvrigt er udtømte. Det er ikke altid man kan blive enige om, hvonår mulighederne er udtømte, og du har derfor som borger en ret til, at ansøge om pension og får din sag behandlet efter pensionsreglerne jf. pensionslovens § 17. En sådan ansøgning indgiver du til din sagsbehandler, som derefter sammensætter din sag, og får den behandlet i kommunens pensionsudvalg på det foreliggende grundlag - det vil sige ud fra de oplysninger der allerede ligger på din sag. Du kan indgive din ansøgning mundtlig eller på skrift, så du har dokumentation for din ansøgning.

Med hensyn til fejl i lægejournaler, kan det være hensigtsmæssigt, at rette henvendelse til den læge, der har udfærdiget de fejlagtige oplysninger, og anmode om et tillægsskrift med korrektion.

Jeg håber det var svar nok. Ellers må du selvfølgelig endelig sige til.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Indlægaf Lykkegarn » ons jul 18, 2012 5:57 pm

Hej Louise.

Mange tak for dit svar.
Jeg var nemlig usikker på, hvordan man kom videre i systemet.
Desværre var min læge syg idag, hvor jeg skulle op og have lavet den helbreds erklæring, og han kan ikke nå at give mig en ny tid inden han går på ferie i 3 uger.
Jeg har lige et enkelt spørgsmål til det du skriver.
Selv om der nu kommer til at gå lidt tid inden den erklæring fra lægen kan lande på kommunens bord, kan jeg så ikke selv allerede nu skrive et brev til kommunen, hvori jeg vil søge om førtidspension?
Jeg er selv klar over, at jeg ikke vil kunne klare et arbejde mere pga smerterne, og fordi der ikke kan gives noget medicin der virker, og det sidste min egen læge sagde til mig var, at han syntes jeg skulle søge den førtidspension, for han kan også godt se at mulighederne ligesom er udtømte, når jeg ikke engang kan klare en arbejdsprøvning på 3 timer hver dag.
Den sidste mulighed der var tilbage var biologisk behandling, men da den koster 136.000 om året, trækker de den hele tiden med at ville tale om det, og smider mig til nye mr scanninger for at se om det nu også er så slemt som jeg siger det er!!, problemet er bare, at når jeg så endelig kan få en tid lige nu har jeg ventet 4 mdr, og kan komme til om 2 mdr, så er betændelsestilstanden tit gået i bero, og så forstår de ikke hvor ondt det har gjort/gør.
Så, der sker vel ikke noget ved at smide en ansøgning afsted om førtidspension, så har jeg søgt og så må de sidste papirer blive indhentet i løbet af de næste par måneder?
På forhånd tusind tak for hjælpen indtil nu :)
Lykkegarn

Indlægaf Louise Schelde » lør jul 21, 2012 6:45 am

Kære Lykkegarn,

Du skal være opmærksom på, at den dag du indsender din ansøgning om førtidspension efter § 17, bliver skæringsdag for hvilke oplysninger der skal indhentes. § 17 betyder at du ansøger på det foreliggende grundlag. Det vil sige, på oplysninger der allerede ligger på din sag. Oversat betyder det, at journaloplysinger fra sygehuse, læge, behandlere eller andre relevante fagpersoner, kan indhentes, da de er noteret og foreligger. Nye speciallægeerklæringer, resultater fra nye undersøgelser eller andre nye oplysninger generelt, kan ikke indgå i behandlingen af din pensionssag, hvis de er efter skæringsdagen.

En generel helbredsattest fra din egen læge, vil kunne indgå, hvis den er udarbejdet inden skæringsdagen, altså inden du ansøger. Derfor skal du overveje hvornår du søger, i forhold til, hvilke oplysninger du ønsker at kommunen skal træffe afgørelse ud fra.

Hvis kommunen rejser sagen efter § 18, betyder det, at de samler sagens oplysninger med beskrivelser i en ressourceprofil - og tilhørende relevante dokumenter. Den dag kommunen mener, at sagen er tilstrækkeligt belyst, og der i øvrigt ikke er behandlingsmuligheder, der vil kunne bedre arbejdsevnen, og arbejdsmulighederne må skønnes udtømte i ethvert erhverv, kan de træffe afgørelse om pension.

Du har derfor mulighed for, at ansøge om pension efter § 17, eller drøfte mulighederne efter § 18 med din sagsbehandler. Det kan tilføjes, at fra den dag du søger pension efter § 17, har kommunen 3 måneder til at behandle sagen. Det samme gør sig gældende ved § 18. Fra den dag kommunen ønsker at rejse sagen efter § 18, har de 3 måneder til at sammensætte sagen og træffe endelig afgørelse.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Indlægaf Lykkegarn » man jul 23, 2012 4:03 pm

Tusind tak for dit svar :)
Lykkegarn

Tilbage til Juridisk forum til førtidspension