Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Tidsfrister for indkaldelse til møder

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Tidsfrister for indkaldelse til møder

Indlægaf Thomsen » tors jul 12, 2012 1:28 pm

Jeg har idag d. 12/7 modtaget et brev (afsendt d. 11/7) om indkaldelse til et møde med mødepligt imorgen d. 13/7 kl .11.00.

Mødet, jeg er indkaldt til, er et informationsmøde til opstart i "Forforløb for unge". Altså et tilbud til unge, der er grupperet i "match 2", fordi de -på den ene eller anden måde- har et problematiseret forhold til at skulle være til rådighed for arbejdsmarkedet.

Lad mig komme med mit eget eksempel: jeg er for nylig blevet udskrevet fra psykiatrisk afdeling, hvor min journal bl.a. indeholder begreber som "stress, depression og belastningsreaktion". Jeg har et behov for struktur og planlægning. Jeg er i gruppe 2, fordi jeg har behov for at starte stille op, i stedet for at presse mig selv for hårdt, gå ned med et brag og starte forfra i det psykiatriske system. Det ville koste unødige udgifter for såvel samfundet som mit eget selvværd og helbred og dermed min kommende position som ydende samfundsborger.

Derfor blev jeg noget harm, da jeg idag hentede posten kl .13, for at finde ud af jeg var indkaldt til et møde med 22 timers varsel. Oven i det bliver jeg oplyst om, at der er mødepligt og de truer mig på pengepungen, hvis jeg udebliver. Det er i sagens natur ikke værd at gamble med, når indtægten hedder kontanthjælp, og jeg bruger 1/4 af mit rådighedsbeløb til medicinudgifer. Jeg tømmer postkassen et par gange om ugen, men ikke obligatorisk hver dag (Har jeg i øvrigt pligt til det?).

Kort og godt, går mit spørgsmål ud på, hvor vidt der findes en lov om, med hvor kort tidsfrist kommunen kan tillade sig at udsende indkaldelse til et mødepligtigt møde?
Hvad hvis posten er forsinket, hvilket jo kan forekomme?
Hvad hvis jeg først tjekkede post fredag eftermiddag?
Hvad hvis jeg har en aftale hos lægen imorgen? - Er det så "rimelig grund" til at afmelde? Eller skal jeg afmelde lægen?

Jeg mener ikke det er etisk korrekt at udsætte svage/belastede/sårbare unge for det pres, men hvad siger loven mht. tidsfrister for mødeindkaldelse?

Mvh!
Thomsen

Re: Tidsfrister for indkaldelse til møder

Indlægaf Louise Schelde » ons jul 18, 2012 6:51 am

Kære Thomsen,

Når du skriver, at du den 12. juli har modtaget et brev om indkaldelse til samtale den 13. juli, er det selvfølgelig en meget kort frist. Tvisten i en sag som din er, at du på den ene side skal stå til rådighed for beskæftigelsesfremmende foranstaltninger - da du er i match 2 - og på den anden side selvfølgelig skal have mulighed for, at forberede et møde.

Der er meget stor forskel på, hvordan sagsbehandlere og borgere samarbejder. Nogle har en aftale om, at hvis sagsbehandleren lige hurtig skal hjælpe med noget, eller foreligge en ny idé - fx et ungeforløb - så ringer man lige sammen, og aftaler et møde. På den måde, får man også vished om, med det samme, om der står andet i vejen for et møde med fx én dags varsel. Hvis samarbejdet er mere formelt, og sagsbehandleren skal kunne foreligge dokumentationen ved fx manglende fremmøde, da er et brev en nødvendighed.

God forvaltningsskik ville dog indregne en længere periode end et døgn, med baggrund i, at du skal have mulighed for, at forberede dig, tage en bisidder med og at posten selvfølgelig skal nå frem. Der er dog ikke en decideret hjemmel, der beskriver en tidsfrist for indkaldelse til samtale, ud fra dit spørgsmål. Men typisk indregnes en minimumsperiode på 4-5 arbejdsdage inkl. postgang. Det skal i den forbindelse understreges, at din sagsbehandler ikke ville kunne stoppe din kontanthjælp, hvis posten først var nået frem den 14. juli. Sagsbehandleren ville endvidere have ganske vanskeligt ved, at argumentere for et stop, såfremt du havde en aftale med behandlingssystemet, i selv samme tidsrum. Normalvis siger man, at behandling går forud for møder med jobcentret, da behandling må være en forudsætning for, at kunne stå til rådighed og fastholde job i fremtiden.

Du spørger om du har pligt til at tjekke din postkasse. Det har du, og da posten kommer dagligt, foreligger der en daglig pligt. Såfremt det er en umulighed for dig, vil jeg råde dig til, at oplyse din sagsbehandler om dette, så det eventuelt kan føres ind i din sag.

Jeg håber det var svar nok på dine spørgsmål. Ellers siger du selvfølgelig endelig til.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp